reklama

Starká, aké je to mať tri deti?

„Starká, aké je to mať tri deti?" opýtala sa osemročná vnučka a vyvalila na mňa svoje trochu zaslzené okále. Bola v nich zvedavosť, údiv a možno aj štipka nechápania.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Ona má totiž jednu staršiu sestru, o mesiac však ich mamina porodí ďalšiu princeznu - tretiu sestričku do partie. Všetky jej kamarátky však žijú v rodinách, kde sú, rovnako ako u nej dosiaľ, najviac dve deti. Veľa je v jej okolí aj rodín s jedným dieťaťom, dokonca i bez detí, do ktorých akúsi hravosť prináša psík.

Keďže jej mamina pochádza z troch dievčat, moja odpoveď znela: „Super." A rozvíjala som ďalej, že narodením tretieho dieťaťa do našej rodiny prišli nové radosti nielen pre nás rodičov, ale aj obe staršie dievčatá sa novej sestričke veľmi tešili. Pasovali si ju totiž za bábiku. Starali sa o ňu tak, že sa hrali na rodinu a k ostatným ich bábikam pribudla naozajstná. Smejúca sa, plačúca, pýtajúca papať. Veľakrát mi to vyhovovalo, pretože som mohla urobiť nevyhnutné práce v domácnosti, kým ony dávali na malú pozor. Spoľahla som sa na ne, vekový rozdiel medzi nimi a mojou najmladšou bol osem a desať rokov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

To, čo som však mojej vnučke nepovedala, ale predpokladám, že jej to raz poviem, bolo aj to čisto ženské prežívanie tretieho pôrodu. Keď som totiž rodila prvýkrát, netušila som, do čoho idem. Pamätám si, že ma prekvapila veľká bolesť. „Tak ľahko si vošlo, dieťa moje, dnu, tak boľavo ideš von," prebehlo mi niekoľkokrát počas pôrodu mysľou, keď som sa v bolestiach držala záhlavia kovovej postele na pôrodnici.

Druhého pôrodu som sa už bála. Vedela som, čo ma čaká. Počas tretieho tehotenstva som sa však rozhodla, že si pôrod užijem. Cielene som sa naň tešila, iné myšlienky som ani nepripustila. A skutočne - tretí pôrod som precítila každou bunkou tela radostne. Užívala som si aj to, že pravdepodobne rodím poslednýkrát v tomto živote, tak nech je to najsuperovejšie. Bolo. S hlbokým vnímaním radosti som sledovala našu poslednú fázu pôrodu, keď dieťatko vychádzalo zo mňa hlavičkou von. Šmykľavé vykĺznutie a detský plač. Určite som sa usmievala, veď aj teraz, keď si na túto chvíľku spomeniem, prebehne mnou nádherný pocit tepla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kedykoľvek potom neskôr som mala ťažšie chvíľky, spomenula som si na to, keď som bola súčasťou božského zázraku, ktorý som dokázala pri plnom vedomí precítiť - že som dala život.

To však je moje vnímanie tehotenstva, pôrodu a tretieho dieťaťa v rodine. Ako to však prežívala mamina vnučky, moja dcéra, ktorá o chvíľu ide tretíkrát rodiť? Vraj si nepamätá na hranie so svojou malou sestričkou, ale ostal v nej pocit, že sa treba o ňu starať, ochraňovať ju, byť jej na blízku, keby ona potrebovala svoju staršiu sestru.

Život to však zariadil trochu inak. Žiadna závislosť na najmladšej, žiadne nezdravé ofukovanie jej okolia, aby sa jej, nedajbože, nič nestalo. Tá najmladšia z rodiny totiž najviac rozpäla krídla a odišla do zahraničia hneď po maturite. Ako dokonale samostatná, životaschopná bytosť, ktorá išla priamo za svojím snom. Možno na prvý pohľad zvláštnym, ale od malička tvrdila, že bude šéfka. Kde, čomu, ako - to si nechávala pre seba, no my sme vypozorovali, že má veľký zmysel pre krásu a rovnováhu. Sen sa splnil. Je manažérka v zahraničnej firme, cestuje po Európe, uplatňuje v práci svoj cit pre krásu, rovnováhu. Často od nej dostávam esemesky s jediným slovko - ľúbim.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď však pred takmer tridiatimi rokmi vyšlo najavo moje tretie tehotenstvo, od blízkej rodiny som často počúvala - načo ti je tretie dieťa? Nemáš dosť starostí s dvoma a manželom, ktorý chodí o barliach? Načo? Prečo?

Nepotrebovala som vtedy odpovedať na tieto otázky. Odpovede si užívam v dnešnej prítomnosti: pre RAdosť, šťastie, nádhernú bytosť, ktorá rozdáva RAdosť a šťastie ďalej.

Vnučkina otázka: „Starká, aké je to mať tri deti?" vyvolala celý rad spomienok. K mojej prvej odpovedi - super - som pridala objatie a pošepkala som jej, že určite nám bude s novou sestričkou tiež super, pretože ju naučíme všetko, čo robíme spolu my dnes. Najprv si vezmeme kolobežky či kolieskové korčule, malú v kočíku a urobíme si „rýchlostné" preteky. Potom jej budeme podstrkovať príležitosti na úsmevy a smiech, neskôr ju naučíme kolobežkovať sa, maľovať farbami na skaly pri potoku, stavať domčeky z diek, robiť venčeky z púpavy a zasvätíme ju aj do toho, ako pripraviť mamine raňajky do postele či oslavu tomu, kto bude mať sviatok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dievčatko moje, čakajú nás samé krásne chvíle s tvojou novou sestričkou. Bude to super.

DagmaRA Sarita Poliaková

DagmaRA Sarita Poliaková

Bloger 
  • Počet článkov:  312
  •  | 
  • Páči sa:  25x

Slnečné znamenie Strelec mi zasvietilo pri narodení do šťastného a tvorivého života, o ktorom môžem už teraz v jeho poslednej tretine povedať, že bol a stále aj rýchly, aj plný zaujímavých situácií aj výziev, aj plný príležitostí či možností... Dokážem chvíľu aj zastať, aj leňošiť, aj pyžamové dni si už dopriať, rovnako milujem samotu, ako aj priateľov, milujem nádherné kruhy, ktoré vytvárame na seminároch etikoterapie i na meditačných stretnutiach či na stretnutiach so ženami v ČAROkruhoch. Vyštudovala som pedagogiku, pritiahla ma novinárčina, na dôchodku etikoterapia a astrológia. U mňa sa tieto dve "dámy" spojili a objavujú sa aj v kratších či dlhších zamysleniach. Milujem písanie, keď príde inšpirácia. Vtedy mám pocit, že slová prichádzajú samé a samé sa aj ukladajú do viet. Tak sa uložili aj do knihy o mojej dcére, ktorá končila život na detskej onkológii, a tak sa v knihe S TEBOU, MIRKA objavili aj ďalšie deti, ktoré som počas polročného pobytu na tomto oddelení spoznala. Neskôr, keď ma život na chvíľu zastavil cez chorobu, vznikla z rozhovoroch, ktoré vznikali pre noviny, kniha S VAMI, KRÁSNE BYTOSTI. Bolo mi cťou poznať toľko nádherných ľudí. Niekoľko kníh je stále v "šuflíku", niekoľko nápadov v hlave, keď dozrie čas, uzrú svetlo sveta. Milujem totiž písanie. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu