reklama

Ako sa máte, pani učiteľka?

"Ty si už tiež riadny pamätník," zalichotil mi kolega a chcel vedieť, aké mám skúsenosti s vyučovaním rómskych detí, keďže som počas mojej tridsaťročnej pedagogickej praxe mala vždy v triede tieto deti. Hneď som si spomenula na moje prvé triednictvo, kde bolo v triede tridsať detí, z toho dvanásť rómskych.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

To som prišla učiť do základnej školy a hneď podľa hodnotenia kolegov (ja som ešte nebola zorientovaná v behu školy) som vyfasovala, tzv. problémovú triedu. Myslím si však, že ani oni si vtedy na začiatku školského roku neuvedomili, aká problémová to trieda bola. Dostala som totiž piatakov, ktorí sa práve v tejto triede spájali z dvoch štvrtých tried plus k nim ešte pribudli "prepadlíci".

Suma sumárum - tridsať žiakov, z toho dvanásť rómskych, z ktorých väčšina končila dochádzku práve v tejto piatej triede. Jedna čerstvo vychŕlená pedagogička bez skúseností ich nemohla vyviesť z miery. Pokojne si nechali vyložené nohy na laviciach, aj keď som vošla do triedy. Niektoré dievčatá z nich si ešte domaľovávali nechty na rukách, iné spod strapatých ofín si ma skúmavo prezerali. Myslím, že odhadovali, čo všetko si budú môcť dovoliť. A zjavne sa na to tešili. Ufff.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dodnes si spomínam na tie haldy kníh a metodík pri posteli, ktoré som po večeroch i nociach listovala, aby som našla niečo, čím si tieto rómske deti "chytím". Z výšky som si totiž žiadne techniky do takejto situácie nepriniesla. Riaditeľ školy mi síce hneď v septembri sľúbil pomoc s tým, že keď si nebudem vedieť s deťmi rady, aby som po neho poslala. On to vraj vybaví. Áno, v bezmocnosti som ho niekoľkokrát zavolala, ale rýchlo som pochopila, že tadiaľ cesta nevedie. Deti ma rešpektovali ešte menej.

Začala som však spoznávať rodičov mojich žiakov, ich rodinné prostredie. Totiž medzi povinné jazdy triedneho patrilo aj to, že raz do mesiaca musel ísť do rómskej osady na návštevu rodín svojich žiakov. Nikdy som tam však nešla sama, vždy sme sa dohovorili dvaja, traja, piati. Takmer všetci osadníci, ktorí sa v tú chvíľu nachádzali doma, nás vítali pred domami. Niektorí aj s pohárikmi tuhého.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Postupne som spoznala rodinné prostredie svojich žiakov, a tak som potom vedela, že ak niektoré z detí neprišlo do školy, buď opatrovalo mladších súrodencov, alebo si nemalo čo obliecť, alebo šlo mame, súrodencovi, tetke, stýkovi či inej príbuzenskej osobe po lieky do mesta. Alebo mu niekto v rozvetvenej rodine umrel. Čo z toho bola pravda, možno ani dieťa netušilo.

Boli to náročné chvíle učenia, ale aj ustráženia toho, aby deti chodili do školy. Za to sme totiž boli zodpovední my - triedni. A pekne na pedagogických poradách sme referovali, koľko návštev sme urobili v osade, koľko upomienok sme poslali, prečo sme ešte neposlali trestné oznámenie, ktorí rodičia prišli za nami do školy, čo sme s nimi riešili.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Myslím, že na niektoré nepríjemné situácie z tohto obdobia som zabudla, no ostali mi v spomienkach mnohé rómske deti. Michal, ktorý sa nechcel učiť, ľahko vzbĺkol, no bol mimoriadne inteligentný. Napriek tomu skončil v osobitnej škole, pretože v základnej niekoľkokrát prepadol. Danka, ktorá sa dobre učila, diktáty písala bez jedinej chyby, vyučila sa za predavačku, no nikde v obchode ju zamestnať nechceli. "Všade ma odmietli, veď som Cigánka," vysvetlila jednoducho, keď sa vzdala svojho predávačského sna. Ondrej, ktorý dokonale poznal, čo si podľa zákona môže dovoliť on a čo učiteľ. Zuzana, ktorá rodila o rok neskôr spolu so mnou. Paťka, ktorej sebavedomie bolo na bode mrazu, no bola veľmi vnímavá a s radosťou som jej napísala do pamätníčka, že verím, že z nej vyrastie múdra a krásna žena.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dva roky som učila aj desaťčlennú skupinku rómskych detí, ktoré nechodili na angličtinu, ktorú mali ostatné deti v rozvrhu, ale učila som ich čosi ako špecifickú prípravu dievčat, hoci boli medzi nimi aj chlapci. Tak sme spolu varili, piekli, robili výstavky ručných prác či napečených dobrôt. Keď sa im nechcelo nič robiť - to záviselo napríklad aj od počasia - tak sme išli na prechádzku či si len tak maľovali, alebo sa hrali s legom. Prosím, a to boli puberťáci. Jednoducho, občas im detské hry chýbali. Na druhej strane sme sa však veľa rozprávali na dospelácke témy. Išli najmä ženské témy, sexualita, problémy v rodine, ale aj ich idealizácia rodičov a príbuzných či agresivita, s ktorou si nevedeli poradiť. Široký záber aj pre skúseného psychológa.

Už roky nestojím za katedrou, no mnohí títo žiaci - teraz už dospeláci - ma stále oslovujú pani učiteľka a vždy a všade sa ku mne priznávajú. To je jedno, či ma zbadajú na druhej strane cesty, či ďaleko vpredu v obchodnom centre, či v preplnenom autobuse, zakričia: "Ako sa máte, pani učiteľka?"

DagmaRA Sarita Poliaková

DagmaRA Sarita Poliaková

Bloger 
  • Počet článkov:  312
  •  | 
  • Páči sa:  25x

Slnečné znamenie Strelec mi zasvietilo pri narodení do šťastného a tvorivého života, o ktorom môžem už teraz v jeho poslednej tretine povedať, že bol a stále aj rýchly, aj plný zaujímavých situácií aj výziev, aj plný príležitostí či možností... Dokážem chvíľu aj zastať, aj leňošiť, aj pyžamové dni si už dopriať, rovnako milujem samotu, ako aj priateľov, milujem nádherné kruhy, ktoré vytvárame na seminároch etikoterapie i na meditačných stretnutiach či na stretnutiach so ženami v ČAROkruhoch. Vyštudovala som pedagogiku, pritiahla ma novinárčina, na dôchodku etikoterapia a astrológia. U mňa sa tieto dve "dámy" spojili a objavujú sa aj v kratších či dlhších zamysleniach. Milujem písanie, keď príde inšpirácia. Vtedy mám pocit, že slová prichádzajú samé a samé sa aj ukladajú do viet. Tak sa uložili aj do knihy o mojej dcére, ktorá končila život na detskej onkológii, a tak sa v knihe S TEBOU, MIRKA objavili aj ďalšie deti, ktoré som počas polročného pobytu na tomto oddelení spoznala. Neskôr, keď ma život na chvíľu zastavil cez chorobu, vznikla z rozhovoroch, ktoré vznikali pre noviny, kniha S VAMI, KRÁSNE BYTOSTI. Bolo mi cťou poznať toľko nádherných ľudí. Niekoľko kníh je stále v "šuflíku", niekoľko nápadov v hlave, keď dozrie čas, uzrú svetlo sveta. Milujem totiž písanie. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu