reklama

Svet je v poriadku

Kdesi som čítala, že aktívni seniori sú vraj zriedkavým úkazom, pretože len posedávajú pred televízormi či pri pive. Myslím si však, že tak celkom to v súčasnosti už nie je pravda. Svet sa mení a do neho sa rodia nielen iné, múdrejšie deti, ale aj aktívni seniori.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Štyri mesiace som sa stretávala ako lektorka v rámci jedného projektu dvakrát do týždňa po jeden a pol hodiny so skupinou takmer štyridsiatich žien v zrelom veku. Od päťdesiatky nahor. Myslím, že hornou hranicou bol vek čosi nad sedemdesiat rokov, ale to som nezisťovala. Naším zámerom bol totiž pohyb. Tému som poňala nielen cez fyzicky pohyb, ale tiež pohyb smerom k sebapoznávaniu cez rôzne iné „pohyby“.

Pohyb, pohyb, pohyb

Základ tvorili uvoľňovacie, dychové a jednoduché fyzické cvičenia z jogy. Pridala som hry z intuitívnej pedagogiky, maľovanie mandál, hry v kruhu na spoznávanie svojej pozície v sociálnej skupine.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa momentálneho postavenia Mesiaca - Luny na oblohe, ktorá súvisí s našou ženskosťou, sme pozorovali jej vplyv na naše správanie a preciťovanie, načreli sme do etikoterapie a cez ňu odhaľovali pravdu o sebe samých. Teda naše stretnutia boli o sebapoznávaní nielen na karimatke v uzavretom priestore, ale najmä o pochopení všetkého, čo sa nám deje v živote a o prebratí zodpovednosti za to. Vždy išlo o pohyb. Tela, dychu, mysle.

Ženy odrazu skrásneli

Spočiatku „moje dievčatá“ prichádzali na stretnutia priveľmi vážne, z môjho pohľadu zviazané či utlačené udalosťami svojich životov. Už po prvých uvoľňovacích cvičeniach sa však ich tváre menili. Začali sa viac usmievať. Krásneli. A najprv cez fyzické cvičenia zisťovali, aké stuhnuté majú svaly, aké boľavé sú kĺby – najmä kolenné, bedrové a ramenné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Samozrejme, pri cvičeniach sme šli len po hranicu bolesti, nepretláčali sme ju, ale cez uvoľnenie rozpúšťali, ak to šlo. Ak nešlo, hľadali sme práve cez etikoterapiu pochopenie stavu, v ktorom sa konkrétne „dievčatá“ nachádzali. Každá pozícia, každý pohyb totiž hovoril o každej z nás a dával odpoveď, ako skutočne na to sme. Fyzicky i psychicky. Nie, čo nám povedal lekár, čo sme vyčítali v knihách či na internete, odpovede prichádzali z našich tiel, z našej duše.

Pre mňa ako lektorku bolo úžasné sledovať, ako ženy samé na základe podnetov nachádzali odpovede v sebe. Ako si cez všetky spoločné aktivity uvedomovali svoju hodnotu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Svet je v poriadku

Raz mi na začiatku cvičenia sedemdesiatročná Evička zahlásila: „Keď ťa vidím, viem, že celý svet je v poriadku.“

A ja som po týchto slovách vedela, že ona je v poriadku. Že našla dostatok sebaúcty, aby si určitý čas dňa pravidelne dvakrát do týždňa venovala sebe samej. Nedvíhala moje ego, dvíhala seba samú a uvedomovala si svoju hodnotu.

Bola to práve Evička, ktorá mi na poslednom cvičení povedala, že pochopila, akí dôležití sú nielen blízki ľudia okolo nej, ale aká dôležitá je ona sama. 

Mnohé z týchto dievčat tak ako Evička na cvičeniach objavili, že existuje aj sebahodnota, sebaúcta, sebadôvera a že ony ako ľudské bytosti, ako nádherné, zrelé ženy majú na ne právo. Dokonca, že všetko toto majú vo vlastných rukách. Len sa momentálne nechali vtlačiť okolitým svetom, matrixom, do pozície ženy, ktorá všetkým blízkym slúži a na seba nemá čas. Týchto štyridsať žien si na seba čas našlo, aby potom viac-menej šťastné rozdávali šťastie aj svojim blízkym. Dokonca sme si sľúbili, že sa budeme aj po skončení projektu pravidelne stretávať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dozrievanie na každej úrovni

Sama som v tretej tretine svojho života a z vlastných skúseností viem, aký je dôležitý každý pohyb, ktorý rozpohybuje telo i myseľ. Preto som celý projekt pre aktívne starnutie – radšej by som napísala dozrievanie – seniorov poňala ako pohyb na každej úrovni. Ak totiž spoznáme na fyzickej úrovni, napríklad svoje chodidlá a prsty na nohách, potom vieme, čo s nimi môžeme urobiť, aby sme do najzrelšieho veku boli ohybní fyzicky i psychicky.

A v tomto boli „moje dievčatá“ úžasné. Dozrievali vo svojom dozrievaní na každej úrovni. Jednotlivé pozície každej z nich individuálne „hovorili“, ako sú na tom po fyzickej stránke, ktoré svaly sú priveľmi stuhnuté či skrátené, kde má ktorá napriek svojmu veku veľký potenciál na posilnenie tela, na posilnenie svojej koncentrácie, bdelosti, na posilnenie svojej sebaúcty.

Bývala aktívna atlétka často hovorila, že objavovala pri cvičeniach svaly, ktoré sa jej v jednoduchých jogových pozíciách nejako ozvali a o ktorých akoby doteraz nevedela. A to športovala a aj v zrelom veku sa veľa pohybuje. Ale presne o to ide. My ženy si často myslíme, že v domácnostiach máme dosť pohybu, že sa dosť pohybujeme vo svojich záhradkách, pri svojich ženských povinnostiach. Áno, ale je to jednostranné zaťaženie, a skôr by som povedala, že ide viac o únavu svalov ako o cvičenie. Zamerané na seba, svoje svaly, svoj dych sme odrazu zistili, napríklad, že máme aj svaly na bočnej strane trupu a aj ony chcú našu pozornosť a dokážu na ňu zareagovať

Som veľmi vďačná „mojim dievčatám“, že si našli čas na spoločné chvíle, že som sa pri nich veľa naučila, a že som si ešte zreteľnejšie uvedomila hodnoty tohto života. Veľké ďakujem.

DagmaRA Sarita Poliaková

DagmaRA Sarita Poliaková

Bloger 
  • Počet článkov:  312
  •  | 
  • Páči sa:  25x

Slnečné znamenie Strelec mi zasvietilo pri narodení do šťastného a tvorivého života, o ktorom môžem už teraz v jeho poslednej tretine povedať, že bol a stále aj rýchly, aj plný zaujímavých situácií aj výziev, aj plný príležitostí či možností... Dokážem chvíľu aj zastať, aj leňošiť, aj pyžamové dni si už dopriať, rovnako milujem samotu, ako aj priateľov, milujem nádherné kruhy, ktoré vytvárame na seminároch etikoterapie i na meditačných stretnutiach či na stretnutiach so ženami v ČAROkruhoch. Vyštudovala som pedagogiku, pritiahla ma novinárčina, na dôchodku etikoterapia a astrológia. U mňa sa tieto dve "dámy" spojili a objavujú sa aj v kratších či dlhších zamysleniach. Milujem písanie, keď príde inšpirácia. Vtedy mám pocit, že slová prichádzajú samé a samé sa aj ukladajú do viet. Tak sa uložili aj do knihy o mojej dcére, ktorá končila život na detskej onkológii, a tak sa v knihe S TEBOU, MIRKA objavili aj ďalšie deti, ktoré som počas polročného pobytu na tomto oddelení spoznala. Neskôr, keď ma život na chvíľu zastavil cez chorobu, vznikla z rozhovoroch, ktoré vznikali pre noviny, kniha S VAMI, KRÁSNE BYTOSTI. Bolo mi cťou poznať toľko nádherných ľudí. Niekoľko kníh je stále v "šuflíku", niekoľko nápadov v hlave, keď dozrie čas, uzrú svetlo sveta. Milujem totiž písanie. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu