reklama

Jedálniček Štedrého dňa

„Môžem rozposlať mailom text, v ktorom píšeš o Štedrom dni v tvojej rodine? zaznela otázka v telefóne. „Jasné, ale vôbec neviem, o aký text ide. Ak sa ti však páči, pošli ho aj mne, zasmiala som sa, a tak sa mi mailom dostal jedálniček, správne jedálny lístok, Štedrého dňa v našej rodine, ktorý som napísala pred desiatimi rokmi. Bolo to aj pre mňa zaujímavé čítanie :-) so súčasnými poznámkami.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Takže citujem desať rokov zrelý text a sem-tam prikladám k nemu hrubo vyznačené poznámky zo súčasného pohľadu: „Štedrý deň a vôbec Vianoce sú v našom dome oslavou rodinného života, pokoja a láska, všetko je podriadené týmto hodnotám. I jedlo. Keďže jedálniček na Štedrý deň je náročný a bohatý, prípravu jedál si rozdelím na dva dni. Sladkosti, seitan a jogurt si urobím deň vopred, všetko ostatné na Štedrý deň. Počas prípravy jedál roky dodržiavam tri zásady:

  • Varím s láskou. Myslím na svojich najbližších, ktorým jedlo pripravujem. Teším sa, ako im bude chutiť. Teším sa na pekné chvíle strávené spolu.

  • Nervozitu, nepokoj, hnev, zlosť nepustím do kuchyne. Nemajú tam čo hľadať a nemajú v kuchyni čo hľadať ani akékoľvek iné myšlienky, ktoré rozbíjajú .atmosféru kuchyne.

  • Čas ma nenaháňa. Podľa možnosti sa na hodiny nepozerám. Ak však viem, že niečo by som bez naháňania nestihla, radšej to nerobím. Spočiatku som naozaj všetko nerobila, no rokmi praxe a pohody v kuchyni všetko hravo stihnem a mám čas aj na chvíľky posedenia pri čaji s deťmi. Veď na Štedrý deň je u nás pôst, raňajky a obed nepripravujem. V prípade veľkého hladu deti jedia varené zemiaky, zeleninu či ovocie. Súčasná poznámka - všetci chceme ešte aj dnes vidieť večer na Štedrý deň Zlaté prasa a vraj, keď budeme cez deň jesť, večer ho neuvidíme. Môžem však s istotou potvrdiť, že som ho za roky rokúce videla len raz. Aj to len vtedy, keď som ho urobila z marcipánu a prekvapila ním ostatných pri stole). 

Mám ešte aj štvrtú zásadu, ale tá nie je splniteľná v každej domácnosti. Varím totiž na otvorenom ohni. Na sviatky oddychuje plynový sporák a do vianočných dní praská horiace drevo v obyčajnej peci. Súčasná poznámka - Takmer na celých desať rokov som sa od sporáku na drevo vzdialila do mesta. V rýchlom prúde života mi, zdalo sa, nechýbal. Keď som však začala uvažovať o návrate na dedinu, mala som jasnú predstavu - v kuchyni sporák na drevo. Navyše, s preskleným ohniskom. Stalo sa, dnes znovu varím na ozajstnom ohni a vychutnávam si ho aj pohľadom. Zaujímavé však je, že sa mi mladá kolegyňa, mimochodom tiež z dediny, hneď opýtala: „Ako budeš variť, keď teplotu nemôžeš regulovať? A ako budeš piecť v rúre bez toho, aby si videla, aká je v nej teplota?" Jednoducho - keď sa bude obed pripaľovať, priložím menej polienok, alebo odtiahnem hrniec na kraj sporáka. V rúre podobne - koláč sa pripečie, ak budem prituho prikladať, ostane nedopečený, ak zabudnem kúriť. Hold, riziko sporákového podnikania.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Myšlienka na záver: dnes viem, že keby stál u nás na stole počas štedrovečernej večere len hrniec kapustnice, alebo len misa opekancov, alebo len jedna oplátka s medom, nič sa nedeje, lebo krása vzťahov, vzájomná láska, pohoda a pokoj - to sú najkrajšie dary, ktoré nám život dal. 

Súčasná poznámka: aj v súčasnosti uznávam tieto dary, ktoré som kedysi nazvala najkrajšími, ale zároveň viem, že nič sa nestane, ak pri štedrovečernom stole ostanem sama. V pohode a pokoji. Necítim sa totiž osamelá. K tomuto poznaniu som sa však potrebovala dostať cez pár životných kotrmelcov a až keď som si skutočne vianočnú samotu užila, môžem povedať, že nič sa nestane. Inak vidím na svojich single priateľkách a známych, že vianočná samota a osamelosť je obrovským problémom pre mnohé z nich. Už dlho pred Vianocami sme túto tému riešili na spoločných stretnutiach a, verte, u niektorých celkom nedoriešili. A u tých, čo si myslím, že sme poriešili, uvidíme po Vianociach, realita v samote každú preverí. Veľmi práve týmto dámam nepridá ani slogan, že na Vianoce by nikto nemal ostať sám... 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Štedrovečerná kapustnica

Kyslá kapusta, sušené hríby, strukoviny (šošovica, cícer, bôb...), tofu, olej soľ, koreniny, šľahačková smotana. 

Do hrnca dám variť kyslú kapustu s koreninami (soľ, čierne korenie, bobkový list...) a sušenými hríbami. Ak sú hríby nakrájané na veľké kusy, a nechcem ich tak, sparím ich vo vriacej vode a pokrájam na menšie kúsky. Osobitne uvarím večer namočenú šošovicu, cícer či inú strukovinu a uvarené pridám do hrnca s kapustou. Na oleji opražím posolené plátky tofu, vložím ich do kapustnice. Ak je kapustnica redšia, urobím zápražku z rastlinného oleja, hladkej múky a červenej papriky. Chvíľu všetko spolu povrie. Nakoniec do kapustnice vlejem štvrť litra šľahačkovej smotany, no nenechám to už spolu vrieť. Hrniec z pece odstavím. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Súčasná poznámka: takto robím kapustnicu dodnes, len vždy pridávam aj zápražku. Dodáva jej totiž šmrncovnú chuť a jemné zafarbenie po červenej paprike. Teraz však pridám i čili papriku či papričky. Navyše, uvarím osobitne v šupke aj zemiaky, ktoré celé podávam ku kapustnici. Spomenula som si, že kedysi to tak varievala moja starká, a tak som znovuobjavila chuť tejto kombinácie.  

Ďalej nasledovali návody na seitan v kapustnom liste, zemiakový šalát s majonézou z červenej šošovice, mrkvovú nátierku s vlašským orechom, domáci jogurt, kysnuté rožky z celozrnnej múky, košíčky so svätojánskym chlebíkom, jablkovú štrúdľu... Súčasná poznámka: dnes už toľko druhov jedla nepripravujem. Ostali sme len pri našej klasike - opekance s makom, pre vnučky aj s bryndzou, kapustnica, zemiakový šalát a k nemu občas nejako upravené tofu. Namiesto tancovania okolo hrncov v kuchyni ideme radšej von či niečo tvoríme - sviečky z medových platov, maľujeme mandaly, skalky, kŕmime vtáčiky, keď je sneh, hľadáme najhlbšie záveje a vyšantíme sa v nich. A chodím sa poďakovať stromom v záhrade. A pozdraviť lúky. A pokloniť sa rieke. Jedálniček Štedrého dňa za desať rokov u mňa niečo vypustil, niečo nehmotné pridal. 

DagmaRA Sarita Poliaková

DagmaRA Sarita Poliaková

Bloger 
  • Počet článkov:  312
  •  | 
  • Páči sa:  25x

Slnečné znamenie Strelec mi zasvietilo pri narodení do šťastného a tvorivého života, o ktorom môžem už teraz v jeho poslednej tretine povedať, že bol a stále aj rýchly, aj plný zaujímavých situácií aj výziev, aj plný príležitostí či možností... Dokážem chvíľu aj zastať, aj leňošiť, aj pyžamové dni si už dopriať, rovnako milujem samotu, ako aj priateľov, milujem nádherné kruhy, ktoré vytvárame na seminároch etikoterapie i na meditačných stretnutiach či na stretnutiach so ženami v ČAROkruhoch. Vyštudovala som pedagogiku, pritiahla ma novinárčina, na dôchodku etikoterapia a astrológia. U mňa sa tieto dve "dámy" spojili a objavujú sa aj v kratších či dlhších zamysleniach. Milujem písanie, keď príde inšpirácia. Vtedy mám pocit, že slová prichádzajú samé a samé sa aj ukladajú do viet. Tak sa uložili aj do knihy o mojej dcére, ktorá končila život na detskej onkológii, a tak sa v knihe S TEBOU, MIRKA objavili aj ďalšie deti, ktoré som počas polročného pobytu na tomto oddelení spoznala. Neskôr, keď ma život na chvíľu zastavil cez chorobu, vznikla z rozhovoroch, ktoré vznikali pre noviny, kniha S VAMI, KRÁSNE BYTOSTI. Bolo mi cťou poznať toľko nádherných ľudí. Niekoľko kníh je stále v "šuflíku", niekoľko nápadov v hlave, keď dozrie čas, uzrú svetlo sveta. Milujem totiž písanie. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu