reklama

Dvanásť dní bez jedla

Kedysi som si nevedela predstaviť ani deň bez jedla. Teraz som sa už po druhý rok v rámci predveľkonočného pôstu rozhodla nejesť dvanásť dní. Samozrejne, v skupine. Predtým som zvykla byť štyridsať pôstných dní, napríklad len na ovocí, zelenine a orieškoch, alebo som sa dobrovoľne vzdala niektorých potravín s tým, že ich „obetujem" za posilnenie svojich hodnôt. Tohtoročných dvanásť dní bez jedla bolo pre mňa dvanástimi dňami bez hladu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)
Pri horskej studničke boli chvíle nielen osviežujúce, ale aj plné rešpektu k vode, prírode.
Pri horskej studničke boli chvíle nielen osviežujúce, ale aj plné rešpektu k vode, prírode. (zdroj: (JD))

Hlavným dôvodom vlani pre rozhodnutie desať dní nejesť, len piť vodu, bola jednak moja na prvý pohľad náročná diagnóza, jednak som prežila silné emocionálne zranenie, z ktorého som sa chcela až do poslednej omrvinky očistiť. Keď priatelia navrhli ísť na vodu - páči sa mi toto spojenie, akoby sme chodili na kajaky; v podstate sedíme na životných kajakoch - neváhala som ani chvíľu, hoci som nevedela, do čoho idem. 

Namiesto jedla prechádzka

Tohto roku som vedela, do čoho idem a s radosťou som pozvanie priateľov prijala. V skupine sme boli desiati od Bratislavy až po Levoču, celé stretnutie viedli odborníci a boli sme tak trochu mimo civilizačného ruchu. Namiesto raňajok prechádzka v lese či po lúkach, namiesto obeda prechádzka, namiesto popoludňajšieho jedla prechádzka. Keď niekto z nás nevládal, ostatní ho podržali, podporili. V skupine bolo veľmi cítiť spolupatričnosť a vzájomné prepojenie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Deň sme začínali v kupeľni idndividuálne očistnými technikami. Páčilo sa mi, že v tomto období som bola pre seba, svojich priateľov v centre pozornosti naozaj ja - rovnako sme boli dôležití všetci - so svojimi nočnými snami, rannou stolicou, kvalitou slín, výškou či nížkou krvného tlaku, pulzom srdiečka, kreativitou pri tvorení pod pozorným okom psychologičky. Že všetkých zaujímalo, ako sa cítime, čo nás bolí, koľko sme schudli, kde a ako sa prejavila prvá či druhá kríza dní bez jedla. Pritom hlad som nikdy necítila. Denne som vypila dva až tri litre vody.

Úplne úžasné bolo však aj to, že vďaka odborníkovi som vždy vedela, čo sa s mojím telom kedy deje. Vedela som, ktorý deň som chudla len pre to, že voda odchádzala z medzibunkového priestoru v tele. Vedela som, kedy odchádzali tuky z okolia vnútorných orgánov, kedy sa z kĺbov uvoľnovala kyselina močová, kedy tuk opúšťal tukové bunky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tvorivosť a chvíle stíšenia

Toto všetko sa dialo na fyzickej úrovni tela. Nemenej dôležitá však bola popoludňajšia tvorivosť. Hra s farbami, plastelínou, prírodninami. Z dospelých sa stali deti. A po tvorbe nasledovali rozbory výtvorov. Zaujímavé a inšpiratívne vhľady do nášho vnútra. Ja som si ešte každé ráno maľovala svoje osobné mandaly, ktoré mi veľmi rýchlo začali hovoriť, aký deň ma čaká a na ktorú svoju emóciu si mám ešte posvietiť.

Aby sa však nielen telo, ale aj duša a duch čistili, súčasťou programu bolo špeciálne dychové cvičenie - pranajáma a meditácie i modlitby. Krásne chvíle stíšenia. Medzi ne rozhodne patrili aj prechádzky, na ktorých sme hlboko vnímali prebúdzanie sa prírody, jej jarnú silu, ktorú sme si spojili so silou očisty, detoxikácie nás v predveľkonočnom čase.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čokoládový absťák

Počas tohtoročných dní na vode alebo, ako sme si inak nazvali tento pobyt, počas welness s vodou a pránou, som mala veľkú krízu „vďaka" sladkostiam, ktoré som niekoľko týždňov pred pobytom jedla vo väčšej miere. Keby mi vtedy niekto povedal, že môžem zažiť čokoládový absťák, neverím.

Teraz už mám vlastnú skúsenosť. Bol to však pre mňa strašný zážitok, teda doslova absťák. Čokoládu, čokoládové cukríky, zákusky s plnkou som videla všade a nebyť priateľov, túto situáciu by som sama nezvládla. V jednu chvíľu som bola schopná baliť a odpratať sa domov, kde by som mala sladkosti.

Dala som si zámer

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Momentálne som už doma a naberám silu. Teraz ešte asi sedem, osem dní, kým budem normálne jesť. Prechádzam cez mixované polievočky a kaše k bežnej strave. Sladosti zo stravy pravedpodobne vylúčim, už viem - prečo. Apropo, vlani počas dní bez jedla som prestala jesť lieky. Až na jeden hormón, ktorý si telo nevie vyrobiť samé. Krvné testy, výsledky u lekárov potvrdzovali celý rok môj dobrý zdravotný stav. Tohtoročnými dňami bez jedla som si, verím, zdravie ešte viac utvrdila. 

Podľa vlaňajška viem, že regenerácia po dňoch na vode prichádza veľmi rýchlo, dokonca na ďalšie dní sa teším najmä pre to, že mám veľa energie, nové nápady. Hreje ma však aj myšlienka, že v duchu jarných pôstnych tradícií našich predkov, môžem sa svojím pôstom pridať k tomu, že Veľká noc bude o čosi krajšia a čistejšia pre mňa, pre všetkých.

A do ďalších rokov som si dala jasný zámer - predveľkonočný pôst spojiť aspoň s niekoľkým dňami bez jedla.

DagmaRA Sarita Poliaková

DagmaRA Sarita Poliaková

Bloger 
  • Počet článkov:  312
  •  | 
  • Páči sa:  25x

Slnečné znamenie Strelec mi zasvietilo pri narodení do šťastného a tvorivého života, o ktorom môžem už teraz v jeho poslednej tretine povedať, že bol a stále aj rýchly, aj plný zaujímavých situácií aj výziev, aj plný príležitostí či možností... Dokážem chvíľu aj zastať, aj leňošiť, aj pyžamové dni si už dopriať, rovnako milujem samotu, ako aj priateľov, milujem nádherné kruhy, ktoré vytvárame na seminároch etikoterapie i na meditačných stretnutiach či na stretnutiach so ženami v ČAROkruhoch. Vyštudovala som pedagogiku, pritiahla ma novinárčina, na dôchodku etikoterapia a astrológia. U mňa sa tieto dve "dámy" spojili a objavujú sa aj v kratších či dlhších zamysleniach. Milujem písanie, keď príde inšpirácia. Vtedy mám pocit, že slová prichádzajú samé a samé sa aj ukladajú do viet. Tak sa uložili aj do knihy o mojej dcére, ktorá končila život na detskej onkológii, a tak sa v knihe S TEBOU, MIRKA objavili aj ďalšie deti, ktoré som počas polročného pobytu na tomto oddelení spoznala. Neskôr, keď ma život na chvíľu zastavil cez chorobu, vznikla z rozhovoroch, ktoré vznikali pre noviny, kniha S VAMI, KRÁSNE BYTOSTI. Bolo mi cťou poznať toľko nádherných ľudí. Niekoľko kníh je stále v "šuflíku", niekoľko nápadov v hlave, keď dozrie čas, uzrú svetlo sveta. Milujem totiž písanie. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu