reklama

Etikoterapeutické rozhovory o pocitoch viny, závidení a zodpovednosti

V etikoterapeutickom kruhu pri rozprávaní o druhej čakre sme otvorili nielen otázky o pocitoch viny, ale i o očakávaniach, závisti a „závidení v dobrom. Dá sa vôbec závidieť v dobrom? Aké má takéto závidenie dôsledky?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Druhá čakra je spojená s pocitmi viny, osobnými zlyhaniami, nájdeme v tejto oblasti i tému sexuality, zahanbenie, sebaodmietanie a z pocitu viny vyplývajúce všetky negatívne emócie okrem ľútosti, ktorá sa prejavuje na srdcovej čakre. Ktoré emócie teda patria medzi negatívne a oslabujú celý energetický systém človeka? Napríklad pýcha, ignorácia, nespokojnosť, hnev, agresivita, žiarlivosť, závisť, kritika, pohŕdanie, krivda, trápenie, nedôvera či strach.

„Keď má človek plné brucho pocitov viny, automaticky blokuje energiu druhej čakry a nemôže mať radosť. Jedno vylučuje druhé. V odpore, odmietaní zažíva vinu a negatívne emócie, v spojení radosť, šťastie, brušný smiech. Budha v Thajsku s veľkým bruchom predstavuje práve brušný smiech, brušnú radosť,“ načal tému druhej čakry v kruhu tridsiatich ľudí etikoterapeut Vladimír Červenák. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keďže v kruhu sedeli dve tretiny žien, pridal informáciu smerom k nim. „Špeciálne u žien sa bloky v druhej čakre manifestujú na reprodukčných orgánoch. Vaječníky, vajcovody, maternica, močový mechúr – ten súvisí intenzívne i s prvou čakrou a strachmi. Jasne to potvrdzuje aj fráza - pocikal sa od strachu.“ Môžeme pridať i na prežívanie menej voňavé frázy, a to od strachu sa poserinkal či slová k bojkovi - nepos.. sa od strachu. 

Ak hovoríme o druhej čakre, môžeme si odpovedať napríklad na otázky: Aký pocit viny mám? alebo Na koho hádžem vinu?

Vladimír: K druhej čakre patrí nielen pocit viny, ktorý cítime, ale i presúvanie zodpovednosti na iného, označovanie, že on je za niečo vinný. Ukazovanie prstom, hádzanie viny, hádzanie zodpovednosti na druhého...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Otázka z kruhu: Aj ten, ktorý obviňuje, si blokuje druhú čakru?

Vladimír: Áno. Aj ten, ktorý obviňuje, si blokuje druhú čakru, ale aj ten, ktorý obviňovanie prijme. Kinestetici veľmi intenzívne cítia obviňovanie na svojom tele. Energia ide dole, je zablokovaná, privretý kohútik. Ten, kto obviňuje, vyvolá pocit viny, ale ak ho už v sebe máme, on ho hádzaním viny odkryje. Často si myslíte, že niekto druhý vo vás vyvolal pocit viny. Nie, nikto nemá nad vami takú moc, aby urobil niečo vo vás s vašou energiou. Inak to je. Obviňujúci odkryl pocit viny, ale sklon viniť sa vy už v sebe máte, alebo ste v téme bloku druhej čakry. To znamená, že sa viníte, ale v danej chvíli nie ste si toho vedomí. Druhý človek je teda zrkadlom, ktoré pocit viny odkryje a ukáže vám, že ho tam máte.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Chcem upozorniť ešte na jednu vec. Povedal som vetu smerom k obviňovaniu - keď vinu prijmeš. Často si veci vysvetľujeme bludne: keď tvrdenie odmietnem, neprijal som ho. Vtedy skočíme do obrany – ja nie, to ja nie, to som ja nebol, to mne nedávaj, choď s tým voľakde... To nie je prípad, že neprijmem obvinenie. To je klasická obrana a začína vojna medzi dvoma netvormi. Vojna je toxická a končí narušeným vzťahom. Ak takýto dvaja ľudia neovládajú zručnosť prijatia, odpustenia a ukončenia, skončia obaja zákonite v smútku. Buď sa riadne pohádajú, alebo idú od seba a vyhýbajú sa jeden druhému. Nemajú zo seba príjemný pocit, keď sa stretnú. Väčšina ľudí to takto má, neovládajú trojkrokovú metódu (prijať, odpustiť, ukončiť; štvrtým krokom je prebrať za situáciu zodpovednosť). Táto metóda je klenot. Keď ju použijete vo chvíli, keď treba, okamžite dáte do poriadku energiu. Ako si na túto techniku spomenúť, aby naskočila okamžite? Dajte si zámer používať ju pravidelne, niekoľkostokrát za deň. Najmä, keď sa ju učíte. Ak sa tak stane napríklad aj v sne, tak aj v sne ju použijete. To už je hlboko zažité."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo Vladimír myslel tým, že neprijmeme obvinenie? Situácia vzniká vtedy, keď síce niekto niekoho obviní, ale s obviňovaným to vôbec nič neurobí. „Obvinenie okolo teba prejde, nedotkne sa ťa,“ pokračoval Vladimír. „Ty však vieš, že pocity viny sú témou obviňujúceho, vieš, že je to nejaké nedorozumenie a potom veľmi rýchlo ponúkneš vysvetlenie. Nedorozumenie sa vysvetlí a neprilepí sa z neho na teba ani smietka. Keď však máš lepidlo z viny na sebe, ten, čo hádže vinu na teba, len odkryl, že vinu nemáš doriešenú, že máš druhú čakru blokovanú.“

Staršia žena v kruhu: Mám problém s tým, že aj chcem vysvetliť, mám aj argumenty, ale oponent nechce počúvať...

Vladimír: Keď nechce počúvať, nevysvetľuj, vnútorne však nepreber pocit viny. Vtedy mu môžeš požehnať, urobiť na neho hoo ponopono (etikoterapeutická zručnosť robiť správne veci správne cez milujem ťa, ospravedlňujem sa, prosím, odpusť mi, odpúšťam ti, odpúšťam si, ďakujem). Takýto človek nechce počúvať, lebo sa sám chce zbaviť pocitu viny a potrebuje ho na niekoho hodiť. Nerieši, či je to tvoje, či nie. Je sebecký – chce sa zbaviť toho, čo je jeho, chce sa zbaviť svojho hovienka a prilepiť ho na teba. On je vybavený. Čo si ty s hovienkom urobíš, je mu jedno. Netvor to má tak. Je sebecký a dôsledky ho nezaujímajú. Nevie sa vcítiť a nevie, že robí sebe zle. Netuší, že sa mu zvaľovanie viny na iného stokrát vráti naspäť.

Mladé žieňa: Chcem sa podeliť o prežívanie pri príprave raňajok. Boli sme pri tom viacerí z kruhu, varil jeden z nás. Bol veselý, radostný a šťastný. Vtedy som však rozpoznala u seba pocit viny. Z akého dôvodu? Povedala som, veď on je taký radostný blázon, je iný ako ostatní. Vtedy som zistila, že presne toto je moje. Do spoločnosti či do práce i na rokovania prichádzam natešená, s radosťou. Vážnosť ostatných ma uzemňuje. Vtedy si uvedomím, že som iná a objavuje sa pocit viny. Pripadám si ako blázon. Vina ma zabrzdí a nemôžem byť sama sebou. Napríklad aj cestou do práce mám jedného bezdomovca, ktorého objímem, ale cítim pocit viny, že som iná, keď sa radujem zo všetkého. Ostatní nie, a tak okrem pocitu viny cítim aj ľútosť na srdci.

Vladimír: Áno, pocit viny vyvoláva ľútosť, zablokuješ si ňou srdce.

Mladé žieňa: Ešte poviem iný príklad, kedy u mňa v posledných dňoch vznikol pocit viny. Opisovala som kolegyniam do práce západ slnka v Thajsku. Ich odpoveď - vraj oceňujú, ale u nás doma je mínus pätnásť (bolo to v januári 2017). U mňa automaticky naskočil pocit viny. Mne je dobre, im je zima.

Vladimír: V človeku - netvorovi vyvoláš okamžite závisť.

Mnohí v kruhu sa hneď ozvali, že aj im kolegovia, priatelia či známi napísali, že im závidia pobyt v Thajsku. Dokonca niektorí dodali, že v dobrom či úprimne závidia.

Mladý muž: To mohli rovno napísať nes... ma. Aspoň by boli naozaj úprimní.

Vladimír: Takým ľuďom nepíš, neposielaj nič, užívaj dovolenku. Oni sú zablokovaní, trpia svojou bezmocnosťou, trpia sa, že niečo oni nemajú a ty to máš.

Mladé žieňa: Chcela som im kúpiť nejaké polodrahokami - kamienky, a preto som písala. Tešila som sa, že im urobím radosť.

Vladimír: Dobre, nepíš, kúp ich a odovzdaj. Dopredu sa však vzdaj nároku na odmenu, že ti budú vďační, že sa budú tešiť z darčeka. Vzdaj sa aj toho, že sa budú tešiť, lebo tvoj zámer je posilniť ich, podporiť kamienkom. Ak kupuješ darček preto, aby ti cez vďačnosť vrátili radosť, chceš si ich pozornosť kúpiť. To je len kupčenie. Jednoducho – obchoduješ. Potom smútok v srdci je sklamanie, že si nedostala to, čo si chcela. Chcela si priateľstvo, oni ti vracajú napríklad pohŕdanie. Čiže vtedy potrebuješ byť natoľko silná, že prijmeš všetko, nech akokoľvek zareagujú, je to v poriadku. Reagujú podľa svojich vzorcov, nie podľa tvojich. Učíš sa ich milovať bez podmienok, takých, akí sú. Aj to, že sú nevedomí a závisťou si ničia najmä svoje šťastie.

Mladé žieňa sa stavalo do odporu: Ale mne neprekáža, že ma neprijímajú...

Vladimír: Keď máš v srdci pokoj, lásku a súcit, nemôžeš mať ľútosť. To nejde. Buď máš v srdci jedno, alebo druhé. Buď je v srdci svetlo, alebo tma. Keď je v ňom smútok a ľútosť, nemôže v ňom byť láska. Prejav smútku v srdci je prejavom bloku v srdci. Si odpojená od zdroja. Ešte raz – buď máš svetlo alebo tmu. Potom môžeš mať ešte šero, ale na ceste do svetlo máš ešte tmu. Je to binárna sústava, jednoduchá matematika nula – jedna. Buď tma, alebo svetlo, nemôžu v ňom byť súčasne oba. Ak sú, je v ňom šeď. To znamená, že v srdci nie je ani jedno, ani druhé, ani mastné ani slané a vtedy si vyhorená. Napríklad: že prší – aha, svieti slnko – aha, sneží – aha. Nič, srdce bez emócií.

Staršia žena: Závisť som zacítila aj z jedného telefonátu od manžela. Telefonovala som a hovorila, ako je pri mori super. On na to – my tu máme vnučku... Zacítila som, že chce vo mne vzbudiť pocit viny. Potom som mala potrebu napísať mu mail plný lásky...

Vladimír: Budeme sa učiť pozorovať emócie nie s tým, že sú tu a nič s tým neurobíme. Budeme pozorovať dôsledky. Vieme už z toho, čo sme hovorili o prvej čakre - keď sa objaví akýkoľvek strach, dovolili sme si poškodiť koreň. To je prvá čakra. Strach signalizuje, že sme si dovolil vytrhnúť sa z koreňov, zo zeme. Vtedy treba hneď robiť intervenciu, uzemniť sa, sadnúť si v stíšení a pozrieť sa, ako to máme s rodinou, kedy sme si naposledy spomenuli na predkov... a robiť zásadné veci. Bez koreňa nemôže nič vyrásť, neporiadkom v prvej čakre, budú oslabené všetky ostatné energetické centrá, budeme oslabení my. Pri pocitoch viny to nemusí byť hneď v koreňoch, ale je dobré pozrieť sa, aký strach je za pocitom viny.

Keď sa vrátite domov, do bežných situácií bežných dní, môžete sa vrátiť do starých vzorcov, ale už nikdy sa do nich nevrátite hlboko. Nikdy už ani nebudete v pôvodnej intenzite odpojenia. Váš mozog síce ešte vie zopakovať staré vzorce, staré postoje... Vie, lebo ste ich trénovali dlho a keď ich zaznamenáte – aha, teraz reagujem ustráchane ako kedysi, alebo teraz mám pocity viny a mám potrebu sa trestať, viete to zmeniť.

Keď mám silnú sebanenávisť a sebaodmietanie, vtedy mám potrebu sa potrestať. Nenávisť v sebe je vtedy jediným spôsobom ako sa učiť cez bolesť a trest. Potrestám sa a trestaním sa bránim v opakovaní neželaného vzorca. Keď ukončíte sebanenávisť, už nemáte potrebu sa sebatrestaním učiť. Už ste schopní sa učiť jednoducho tým, že preberiete zodpovednosť za situáciu a nepotrebujete k tomu facku. Ukončiť sebanenávisť je jedným krokom k tomu, aby sme si mohli vyliečiť srdce a púšťať také zlozvyky, akými sú smútok a žiaľ. Oni sú tiež len dôsledkom sebanenávisti; totiž sám na seba sa pozerám ako na chudáka, ktorý má smútok, cíti bezmocnosť. Prejavom bezmocnosti je smútok, bezmocnosť blokuje tretiu čakru.

Vráťme sa k vine. Liečime ju jednoducho cez hoo ponopono: prijímam vinu, ospravedlňujem sa sám sebe. Dobré je cvičenie robiť do zrkadla. Keď ste veriaci a máte božskú autoritu, anjela, požiadajte ich, aby prišli a poproste o odpustenie. Žiadnu pochybnosť o tom, či vám to odpustia. Odpustia, keď slová odpustenia potrebujete počuť od autority. V istej chvíli však porozumiete na úrovni energií, že si môžete odpustiť aj vy sami. 

DagmaRA Sarita Poliaková

DagmaRA Sarita Poliaková

Bloger 
  • Počet článkov:  312
  •  | 
  • Páči sa:  25x

Slnečné znamenie Strelec mi zasvietilo pri narodení do šťastného a tvorivého života, o ktorom môžem už teraz v jeho poslednej tretine povedať, že bol a stále aj rýchly, aj plný zaujímavých situácií aj výziev, aj plný príležitostí či možností... Dokážem chvíľu aj zastať, aj leňošiť, aj pyžamové dni si už dopriať, rovnako milujem samotu, ako aj priateľov, milujem nádherné kruhy, ktoré vytvárame na seminároch etikoterapie i na meditačných stretnutiach či na stretnutiach so ženami v ČAROkruhoch. Vyštudovala som pedagogiku, pritiahla ma novinárčina, na dôchodku etikoterapia a astrológia. U mňa sa tieto dve "dámy" spojili a objavujú sa aj v kratších či dlhších zamysleniach. Milujem písanie, keď príde inšpirácia. Vtedy mám pocit, že slová prichádzajú samé a samé sa aj ukladajú do viet. Tak sa uložili aj do knihy o mojej dcére, ktorá končila život na detskej onkológii, a tak sa v knihe S TEBOU, MIRKA objavili aj ďalšie deti, ktoré som počas polročného pobytu na tomto oddelení spoznala. Neskôr, keď ma život na chvíľu zastavil cez chorobu, vznikla z rozhovoroch, ktoré vznikali pre noviny, kniha S VAMI, KRÁSNE BYTOSTI. Bolo mi cťou poznať toľko nádherných ľudí. Niekoľko kníh je stále v "šuflíku", niekoľko nápadov v hlave, keď dozrie čas, uzrú svetlo sveta. Milujem totiž písanie. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu