reklama

Chlebíkový posúch

Dostala som do daru kvások a okamžite mi prišlo na um všetko, čo som ako malá vnímala pri pečení chlebíka u starkej. Starká bývala v sklárskych bytoch, ktoré sa ťahali po prízemí v rade. Štyri byty spojené do jedného domu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

S kváskom som si spomenula okamžite aj na veľkú tehlovú pec postavenú vedľa štvorbytového domu. V nej gazdiné zo všetkých bytov v rovnakom čase piekli chlieb na celý týždeň. Každá si ho doma zarobila v dlhom drevenom korýtku a po nakysnutí ho veľkou drevenou lopatou sádzali do pece. Rozkúriť a vyhriať pec na pečenie chlebíka - to bola starého starosť, teda mužská záležitosť. A veľké umenie, ako hovorila starká.

Ženská časť príbehu bola príprava cesta a samotné pečenie. Starká si v deň venovaný chlebíku, urobila priestor uprostred kuchyne, kde rozložila stoličky a korýtko na ne. A potom v teple kuchyne čarovala s múkou a všetkými možnými prísadami. V pamäti mi ostala jej pokojná tvár sem-tam zamúčená od toho, ako si odhŕňala vlasy z čela, a celá postava naklonená nad korýtkom, v ktorom veľkými rukami miesila cesto.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ja malá som poskakovala okolo, tiež celá zamúčená. Z korýtka šla taká typická vôňa chlebového cesta. Potom starká prikryla korýtko veľkou doma tkanou utierkou určenou len na tento účel. Cesto spalo a rástlo. V kuchyni udržiaval teplo starký a všetci ostatní dodržiavali ticho. V pamäti mi tieto chvíle ostali ako posvätné a tajomné zároveň - korýtku rástla obživa pre celú rodinu na dlhší čas. Z môjho detského pohľadu rástla z ničoho - veď starká použila na cesto len to, čo bolo v špajzi a samé osebe nič z toho nerástlo.

Zdá sa mi, že starká robievala štyri až päť okrúhlych pecňov. Obrovských a voňavých. Tá vôňa pečeného chleba sa ťahala celým zátiším za domom, odrazila sa od svahu v lete plnom lesných jahôd a naplnila dolinu. Nádherná chlebová vôňa dodnes šteklí noštek dieťaťa vo mne. Voňalo nielen okolie pece, ale skutočne celá dolina - veď štyri gazdiné piekli vo vonkajšej peci každá po štyri - päť pecňov. Hotová fabrika na domáci chlebík.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Veľmi rada som chodievala aj okolo chladnúcej pece. Dlho voňala chlebíkmi a išlo z nej domácke teplo. Dodnes ju mám v sebe ako vzácny poklad našej rodiny a zároveň rodín okolo. Spájala nás.

Dnes už pec nejestvuje v realite. Ustúpila aj s domom sklárskym bytovkám. Ostala však vo mne spolu s chlebovou vôňou zmiešanou s voňou tepla a voňou lesných jahod rastúcich za pecou vo svahu.

Čo narobil jeden darovaný kvások! Zavoňal spomienkami. Zároveň sa mi vynorila nejasná myšlienka, že starká zarábala na chlieb vždy z kôročky ci striedky už upečeného chlebíka. Vždy si časť z nového odložila, aby táto časť dala život ďalším chlebíkovým potomkom. Výživné reťazenie chlebikov v našej rodine.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z darovaného kvásku som upiekla chlebíkový posúch v remoske. Sen o chlebíkovej peci v záhrade zatiaľ čaká na naplnenie.

DagmaRA Sarita Poliaková

DagmaRA Sarita Poliaková

Bloger 
  • Počet článkov:  312
  •  | 
  • Páči sa:  25x

Slnečné znamenie Strelec mi zasvietilo pri narodení do šťastného a tvorivého života, o ktorom môžem už teraz v jeho poslednej tretine povedať, že bol a stále aj rýchly, aj plný zaujímavých situácií aj výziev, aj plný príležitostí či možností... Dokážem chvíľu aj zastať, aj leňošiť, aj pyžamové dni si už dopriať, rovnako milujem samotu, ako aj priateľov, milujem nádherné kruhy, ktoré vytvárame na seminároch etikoterapie i na meditačných stretnutiach či na stretnutiach so ženami v ČAROkruhoch. Vyštudovala som pedagogiku, pritiahla ma novinárčina, na dôchodku etikoterapia a astrológia. U mňa sa tieto dve "dámy" spojili a objavujú sa aj v kratších či dlhších zamysleniach. Milujem písanie, keď príde inšpirácia. Vtedy mám pocit, že slová prichádzajú samé a samé sa aj ukladajú do viet. Tak sa uložili aj do knihy o mojej dcére, ktorá končila život na detskej onkológii, a tak sa v knihe S TEBOU, MIRKA objavili aj ďalšie deti, ktoré som počas polročného pobytu na tomto oddelení spoznala. Neskôr, keď ma život na chvíľu zastavil cez chorobu, vznikla z rozhovoroch, ktoré vznikali pre noviny, kniha S VAMI, KRÁSNE BYTOSTI. Bolo mi cťou poznať toľko nádherných ľudí. Niekoľko kníh je stále v "šuflíku", niekoľko nápadov v hlave, keď dozrie čas, uzrú svetlo sveta. Milujem totiž písanie. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu