reklama

Sklenená rozprávka z tisíc a jednej noci

Špecifická vôňa sklárskeho umenia ma sprevádzala od malinkata. Nielenže som vyrastala vedľa sklárne, no v detstve som so zatajeným dychom počúvala príbehy môjho starkého, ktorý už ako malých chlapec vo fabrike držal formu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Neskôr som s ockom „presnorila“ utekáčsku i zlatňanskú skláreň a od základného kameňa sledovala výstavbu poltárskej.

Tá poltárska prichýlila i mojich dvoch bratov. S obdivom som ich pozorovala, ako sklu dávajú tvar a hrajú sa s ním. Veľmi často ich „hra“ prinášala prepálené košele, ale aj vypálené rany najmä na rukách a chrbte a presilené ruky od ťažkých kusov oloveného skla. Boli majstri svojho remesla. Keď pracovali pri peciach, rada som pozerala, ako sa žeravá hmota v ich rukách mení na konkrétny tvar. Veľké krčahy, čaše, misy, ozdobné ryby či úhore – krehká krása, za ktorou boli hektolitre potu nielen ich. Celá mužská línia môjho rodu, čo si pamätám, bola spätá so sklom, sklárstvom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Z utekáčskej sklárne, ktorej siréna ma sprevádzala celé detstvo, ostali len ruiny a do výšky sa vypína ešte komín.
Z utekáčskej sklárne, ktorej siréna ma sprevádzala celé detstvo, ostali len ruiny a do výšky sa vypína ešte komín. (zdroj: SARITA)

... a potom sa zo sklárni v Utekáči postupne stávali ruiny, utíchol chod sklárskej výroby aj v Zlatne, aj v Poltári. Nostalgické spomienky ostali najmä na utekáčsku a poltársku. Vždy, keď som okolo nich prechádzala, srdiečko sa rozbúchalo.

Brat Karol Švingál znovu začal pracovať so sklom v súkromnej firme, ktorej majiteľ zamestnáva pri výrobe, brúsení, maľovaní skla viac ako sto ľudí.
Brat Karol Švingál znovu začal pracovať so sklom v súkromnej firme, ktorej majiteľ zamestnáva pri výrobe, brúsení, maľovaní skla viac ako sto ľudí. (zdroj: ARCHÍV KŠ)

To sa rozbúchalo i teraz, keď mi jeden z bratov začiatkom marca poslal fotografie z verštatu – priestoru pri sklárskej peci, kde začal pracovať v súkromnej firme s ručnou výrobou predmetov z kryštálového skla v Poltári. Bingo!!! Ondrej Trčan, majiteľ firmy Sonne Crystal, ho pozval do výroby, aby aj vo svojom veku nad šesťdesiatpäť rokov ukázal svoje majstrovské čarovanie so sklom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Veľké kusy skla sú znovu na programe dňa.
Veľké kusy skla sú znovu na programe dňa. (zdroj: ARCHÍV KŠ)

A zas veľké kusy, pretože olovnaté poháre, karafy, misy, ozdobné predmety fúkané, brúsené, bohato zdobené majú cveng najmä ďaleko za hranicami Slovenska. „Dôraz kladieme hlavne na kvalitu a dodržiavanie tradičných výrobných postupov, ktoré sa v našej rodine dedia z pokolenia na pokolenie,“ povedal Ondrej Trčan a dodal, že sklárska tradícia v jeho rodine siaha až do roku 1836. „Naše výrobky sú zušľachťované ručným brúsením diamantovými kotúčmi, zdobené vysokým smaltom a 24-karátovým zlatom či ďalšími drahými kovmi.“

Ručná výroba zo súkromnej firmy.
Ručná výroba zo súkromnej firmy. (zdroj: ARCHÍV SONNE CRYSTAL)
Brúsené a zlatom zdobené...
Brúsené a zlatom zdobené... (zdroj: ARCHÍV SONNE CRYSTAL)
Brúsené a zlatom zdobené...
Brúsené a zlatom zdobené... (zdroj: ARCHÍV SONNE CRYSTAL)

Nielen úžitkové sklo, ale najmä luxusné výrobky z neho pripomínajú rozprávky z tisíc a jednej noci. Lesk, zlato, luxus, vysoká profesionalita a krása nevídaná. Nečudo, že vo svete letia aj v súčasnosti a zdobia jedálne najbohatších ľudí sveta. Energia zlatých ručičiek mojich predkov v spojitosti s ďalšou sklárskou tradíciou Trčanovie rodiny sa nestratili. Ďakujem, chlapci. 

DagmaRA Sarita Poliaková

DagmaRA Sarita Poliaková

Bloger 
  • Počet článkov:  312
  •  | 
  • Páči sa:  25x

Slnečné znamenie Strelec mi zasvietilo pri narodení do šťastného a tvorivého života, o ktorom môžem už teraz v jeho poslednej tretine povedať, že bol a stále aj rýchly, aj plný zaujímavých situácií aj výziev, aj plný príležitostí či možností... Dokážem chvíľu aj zastať, aj leňošiť, aj pyžamové dni si už dopriať, rovnako milujem samotu, ako aj priateľov, milujem nádherné kruhy, ktoré vytvárame na seminároch etikoterapie i na meditačných stretnutiach či na stretnutiach so ženami v ČAROkruhoch. Vyštudovala som pedagogiku, pritiahla ma novinárčina, na dôchodku etikoterapia a astrológia. U mňa sa tieto dve "dámy" spojili a objavujú sa aj v kratších či dlhších zamysleniach. Milujem písanie, keď príde inšpirácia. Vtedy mám pocit, že slová prichádzajú samé a samé sa aj ukladajú do viet. Tak sa uložili aj do knihy o mojej dcére, ktorá končila život na detskej onkológii, a tak sa v knihe S TEBOU, MIRKA objavili aj ďalšie deti, ktoré som počas polročného pobytu na tomto oddelení spoznala. Neskôr, keď ma život na chvíľu zastavil cez chorobu, vznikla z rozhovoroch, ktoré vznikali pre noviny, kniha S VAMI, KRÁSNE BYTOSTI. Bolo mi cťou poznať toľko nádherných ľudí. Niekoľko kníh je stále v "šuflíku", niekoľko nápadov v hlave, keď dozrie čas, uzrú svetlo sveta. Milujem totiž písanie. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu