reklama

Prežiť svoje peklo a mať stále na výber

Knihu Edith Evy Egerovej Máme na výber som si niekoľko týždňov odkladala. Myslela som, že nemám na ňu čas, že potrebujem iné veci riešiť, nie čítať... a v neposlednom rade sa mi mnohé knihy, ak neboli odborné, videli veľmi plytké.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Ospravedlňujem sa ich autorom, no po dcérinej smrti a po období strávenom na detskej onkológii to tak bolo. V týchto dňoch som však v priebehu niekoľkých hodín Egerovej knihu doslova zhltla, pritom ma na ňu naviedla iná kniha. Viktor Frankl: ... a napriek všetkému hovoriť životu áno. Obe knihy sú životopisné a hlavným priestorom ich deja je koncentračný tábor počas druhej svetovej vojny. 

Z jednej strany ťažké čítanie, z druhej silne uvoľňujúce, oslobodzujúce, inšpiratívne... pre mňa Egerovej kniha aj veľmi osobná práve jej postojom, ako sa pomaly, veľmi pomaly vyrovnávala nielen s hrôzami z tábora, ale najmä so smrťou svojich rodičov... ako dokázala vo chvíli, keď sa zlo dialo, mladučká súcitiť s vrahmi svojich blízkych... ako dokázala odpustiť mnohým, no odpustenie sebe samej, že z jej pohľadu zlyhala, bolo najťažšie. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Dr. Edith Eva Egerová: Máme na výber s podtitulom I v pekle môže vzklíčiť nádej.
Dr. Edith Eva Egerová: Máme na výber s podtitulom I v pekle môže vzklíčiť nádej. (zdroj: SARITA)

Jej strachy z vojnového obdobia som objavila aj ja v sebe v mierovom čase, ale v čase, ktorý som sama pre seba nazývala - prežiť svoje peklo na onkológii, kde zomierali deti. Hoci som svoje peklo prežila, kniha otvorila ešte veľmi hlboké a nedoliečené rany práve z tohto obdobia. 

Pritom bolo zaujímavé, keď som knihu začala čítať, uvedomovala som si, že ju čítam v čase, keď sa ľudstvo znovu intenzívne dotýka smrti a autorkine slová o obetiach mi pripadali ako vyšité na tento koronovírusový čas:

"Naozajstnú obeť zo seba môžeme urobiť len my sami.. Stávame sa obeťami nie preto, čo sa nám prihodilo, ale až vtedy, keď si úlohu obete sami vyberieme. Začneme sa ako obeť správať..." 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Veľkú časť knihy som preplakala. Bol to plač nielen nad osudom hlavnej postavy, bol to plač, ktorý sa dotkol hlbokých spomienok zatlačených do tieňa. Odkaz knihy, že vždy máme na výber, je aj pre mňa dôležitý - vždy máme na výber.

Máme na výber, či sa oddáme strachu, bezmocnosti a ľútosti, alebo si nájdeme "šťavnaté steblo trávy" na prežitie a povieme životu ÁNO. "Veď to poznáš, je to len strach, nebojuj proti nemu... je to jediný spôsob, ako sa konečne uzdraviť. Človek má tendenciu to, čo ho bolí a čoho sa bojí, najprv odmietať...."

Až keď situáciu prijmeme, môžeme sa naozaj liečiť, vyliečiť. 

DagmaRA Sarita Poliaková

DagmaRA Sarita Poliaková

Bloger 
  • Počet článkov:  312
  •  | 
  • Páči sa:  25x

Slnečné znamenie Strelec mi zasvietilo pri narodení do šťastného a tvorivého života, o ktorom môžem už teraz v jeho poslednej tretine povedať, že bol a stále aj rýchly, aj plný zaujímavých situácií aj výziev, aj plný príležitostí či možností... Dokážem chvíľu aj zastať, aj leňošiť, aj pyžamové dni si už dopriať, rovnako milujem samotu, ako aj priateľov, milujem nádherné kruhy, ktoré vytvárame na seminároch etikoterapie i na meditačných stretnutiach či na stretnutiach so ženami v ČAROkruhoch. Vyštudovala som pedagogiku, pritiahla ma novinárčina, na dôchodku etikoterapia a astrológia. U mňa sa tieto dve "dámy" spojili a objavujú sa aj v kratších či dlhších zamysleniach. Milujem písanie, keď príde inšpirácia. Vtedy mám pocit, že slová prichádzajú samé a samé sa aj ukladajú do viet. Tak sa uložili aj do knihy o mojej dcére, ktorá končila život na detskej onkológii, a tak sa v knihe S TEBOU, MIRKA objavili aj ďalšie deti, ktoré som počas polročného pobytu na tomto oddelení spoznala. Neskôr, keď ma život na chvíľu zastavil cez chorobu, vznikla z rozhovoroch, ktoré vznikali pre noviny, kniha S VAMI, KRÁSNE BYTOSTI. Bolo mi cťou poznať toľko nádherných ľudí. Niekoľko kníh je stále v "šuflíku", niekoľko nápadov v hlave, keď dozrie čas, uzrú svetlo sveta. Milujem totiž písanie. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu